The common field / campo comum is unseen. it moves with two people and exists with many. it resembles a workbench that is assembled by hand. it is situated in the place of collaboration. it is born in conversation and lives in mutation. it emerges from the desire to create nearness between art and education. it crosses forefoot from known to unknown spaces. it changes skin on the way back. it collects material ruins of diverse encounters. it resists evaporates condenses and expands cyclically. since 2009
Artist Books
The neighbor's house is part of mine / a casa da vizinha é parte da minha
The neighbor's house is part of mine / a casa da vizinha é parte da minha is a motto for a hands on reflection on the landscape. From multiple perspectives, there is a set of plastic representations of the landscape both as a personal and collective environment, rehearsed through memories, actions and experiences, as well as speculative visions capable of discussing our future in the environment we inhabit.
Jelgava Wall - Through the centuries
Centro histórico de Jelgava, Letónia / Jelgava Old City Center, 2010.
Org. Trans_Form_Actions project.
Joana Nascimento e Sofia Santos (coletivo campocomum / common field collective) + Luís Sezões e Maria Côrte-Real.
Leituras de mim
The leituras de mim / readings of oneself are encounters with artist books where the book happens. The book is performative, it is optical, haptic, acoustic, olfactory, and emergent. It can make of each person a means of invention of impermanent readings, which blend into other expanded reading possibilities.
Abrigos em construção
Abrigos em construção is an invitation to experiment with a minimal dwelling in an urban garden. With a recollective practice, we think with the available resources and materials, ways to rehearse ephemeral shelters together. Membrane, shell or second skin of diverse nature, the idea of human construction is associated with the debate of what is indispensable to survival.
Bitola
Bitola / gauge is an artist's book developed in a specific context. Done as a way to materialize the experience of Chão em Comum/ Ground in Commom, a temporary urban installation by Patrick Hubemann, composed of solid pine wood beams arranged in the square next to the City Hall of Vila Nova de Gaia.
Flowers Crack Concrete
Todos os materiais estão em constante movimento. Num edifício renovado na cidade do Porto, encontramos uma brecha de energia a rasgar ochão de betão. Atenção à falha…Small Flowers Crack Concrete (Sonic Youth). Descobrimos um espaço, que parecia ser o espaço mínimo necessário, para fazermos florescer uma macro explosão de matéria verde.
Jelgava Wall - Through the centuries
(criação artística, instalação urbana / artwork, urban instalation)
Centro histórico de Jelgava, Letónia / Jelgava Old City Center, 2010.
Org. Trans_Form_Actions project.
Joana Nascimento e Sofia Santos (coletivo campo comum / common field collective) + Luís Sezões e Maria Côrte-Real.
Máquina Romântica / Romantic Machine V.2012
(criação artística, exposição/ artwork, exhibition)
Espaço Fabrica Asa, Guimarães, Braga, Portugal, sep. 2012.
Exposição Edifícios & Vestígios / Exhibition Buildings & Remnants, Guimarães Capital Europeia da Cultura 2012 / European Capital of Culture 2012.
Joana Nascimento e Sofia Santos (coletivo campocomum / common field collective) + Pedro Bandeira.
Trap
(criação artística, instalação / artwork, instalation)
Galeria / galery Fundação EDP, Porto, Portugal, jan. 2015. Exhibition 8 edition Remade in Portugal curated by Roberto Cremascoli and João Pinharanda.
Joana Nascimento e Sofia Santos (coletivo campocomum / common field collective) + Pedro Bandeira.
Joana Nascimento
Joana Nascimento (Porto, 1985) licenciada em Artes Plásticas – Escultura, na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto em 2007. Bolseira na Akademia Sztuk Pieknych w Krakowie, Polónia, estudou cenografia e intermédia. Mestre em Arte e Design para o Espaço Público, na Universidade do Porto em 2009. É atualmente Bolseira de Doutoramento FCT, investigadora no i2ADS, Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade onde desenvolve o projeto Livro de artista (lugar e veículo): o campo comum entre arte e educação.
Sofia Santos
Sofia Santos (Porto, 1985) artista e educadora, licenciada em Artes plásticas – Pintura (2007), foi bolseira na Academia di Belli Arti di Brera, em Milão (2006). Mestre em Arte e Design para o Espaço Público (2009) pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. O seu contínuo interesse pela imagem leva-a a desenvolver mais recentemente estudos em Cinema e Fotografia Documental (2017), pela Escola Superior de Media e Artes e Design, do IPP. Colabora com diversos artistas e arquitetos, e participa em diversas exposições desde 2007. Mantém desde 2008, uma relação de coautoria, com a artista Joana Nascimento, motivada pelo questionamento de conceitos partilhados no trabalho de ambas – paisagem, identidade, memória e tempo são alguns dos conceitos explorados. Estes conceitos permitem ainda identificar um constante cruzamento entre a prática artística e a investigação prática em projetos de carácter educativo. Desde 2010, colabora com o Serviço Educativo de várias entidades, (CIAJ, BOABombarda Oficinas de Artes), na conceção e orientação de atividades dos seus diversos programas, destacando-se a colaboração com o Museu de Arte Contemporânea de Serralves pela continuidade e consistência dos processos pedagógicos experimentados.